Grus i maskineriet: abstrakt og figurativ kunst i Danmark efter Anden Verdenskrig

Karen Westphal Eriksen

Abstract

Afhandlingen GRUS I MASKINERIET – abstrakt og figurativ kunst i Danmark efter Anden Verdenskrig præsenterer en revurdering af forholdet mellem abstrakt og figurativ kunst i Danmark efter Anden Verdenskrig. Formålet med afhandlingen er en kritisk revurdering af historiografiske opdelinger i den kunsthistoriske forskning i dansk efterkrigstidskunst med henblik på at etablere nye tematiske og metodologiske tilgange til forskningen i dansk kunst.
Den første del af afhandlingen præsenterer en historiografisk kritik af state-of-the-art med hensyn til forskning i dansk efterkrigstids kunst, og argumenterer for en tværfaglig tilgang, der blandt andet omfatter tidsskriftkultur og intellektuel historie og et tværmedialt genstandsfelt hvor tekstilværker, grafik og reproduktionshistorie anskues i sammenhæng med maleri og skulptur. I afhandlingens anden del kortlægges historisk reception og historiske modernismers relevans for et dansk kunst og kulturliv, særligt fremdrages den danske kunstkritiker Ole Sarvig og den engelske kunstkritiks indflydelse i skikkelse af Herbert Read. Afhandlingens tredje del er helliget analyser af kunstværker. De tre udtryksformer: spontan, konkret og figurativ kunst mens stilmæssigt forskellige udtrykker en æstetisk og ideologisk forhandling af menneskets status som i en kulturel krisetid, hvor teknologisk udvikling og efterkrigstid er præget af både dystopi og rekonstruktion. Værkerne sætter mennesket i centrum, og tilgår verden med udgangspunkt i menneskets sårbare krop og forsøger derigennem at forlige humanistiske forestillinger æstetisk og ideologisk. Denne æstetiske forhandling transcenderer spørgsmålet om stil.
OriginalsprogDansk
UdgivelsesstedKøbenhavn
ForlagDet Humanistiske Fakultet, Københavns Universitet
Antal sider447
StatusUdgivet - feb. 2015

Citationsformater