Forbindelser: Bjørn Nørgaards aktioner og 1960erne

Abstract

Artiklen tager udgangspunkt i den tyske filosof Ludwig Wittgensteins Tractatus Logico-Philosophicus (1921), og især påstanden om, at objekter kendetegnes af deres evne til at forbinde sig med andre objekter. De forbindelser der diskuteres i artiklen er først og fremmest dem, Bjørn Nørgaard skaber i sine værker, men også hans forbindelser indenfor den danske kunstverden i 1960erne, hans internationale kontakter og de karakteristika, der forbinder ham med andre kunstnere i samtiden som han ikke nødvendigvist kendte. Teksten har tre forankringspunkter: Joseph Beuys' aktion Manresa (Galerie Schmela, Düsseldorf, 15. december 1966), som Nørgaard deltog i sammen med komponisten Henning Christiansen, Eks-skolens opførelse af den amerikanske komponist La Monte Youngs Poem for Tables, Chairs, Benches, Etc. som akkompagnement til en danseforestilling som den amerikanske danser/koreograf Yvonne Rainer og den amerikanske koreograf/billedkunstner Robert Morris gav i Odd Fellow Palæ i København, den 7. september 1965 og Nørgaards egen aktion Hesteofringen (Kirke Hyllinge, den 30. januar 1970).
Bidragets oversatte titelConnections: Bjørn Nørgaard's actions and the 1960s
OriginalsprogDansk
TitelBjørn Nørgaard : Re-Modelling the World
Antal sider12
UdgivelsesstedKøbenhavn
ForlagStatens Museum for Kunst
Publikationsdato2010
Sider106-119
ISBN (Trykt)978-87-92023-43-8
StatusUdgivet - 2010

Emneord

  • Det Humanistiske Fakultet
  • Bjørn Nørgaard
  • Billedkunst
  • Aktioner
  • 1960'erne
  • Joseph Beuys
  • Robert Morris
  • La Monte Young
  • Ludwig Wittgenstein
  • Hesteofringen

Fingeraftryk

Dyk ned i forskningsemnerne om 'Forbindelser: Bjørn Nørgaards aktioner og 1960erne'. Sammen danner de et unikt fingeraftryk.

Citationsformater