Abstract
Artiklen indledes med en diskussion af digitaliseringens udfordringer til "bookspace", defineret som printkulturens moderne videnskompleks. Op mod denne baggrund sætter artiklen diskussionen af aktuelle definitioner af New Literacy som et interdisciplinært felt. Forbindelser mellem M.A.K. Hallidays sociolingvistik og digital multimodalitet og endvidere New Literacy som en konceptuel tilgang til Web 2.0 bliver introduceret. Artiklen viser derefter, hvordan forskningsfeltet New Literacy og børnelitteraturforskning kan inspirere og problematisere hinanden som vidensområder, der hver især primært fokuserer på henholdsvis et sociokulturelt og æstetisk videnssyn. Afslutningsvis fremfører artiklen, at de to områder burde samarbejde i udviklingen af et transdisciplinært perspektiv omfattende teoretisk viden om medier, som kan kaste lys over begrebet multimodalitet.
Bidragets oversatte titel | Digital Agendas. An Essay on Children's Literature from a New Literacy Perspective |
---|---|
Originalsprog | Dansk |
Titel | Nedslag i børnelitteraturforskningen |
Antal sider | 26 |
Vol/bind | 10 |
Udgivelsessted | Kbh.: Roskilde Universitetsforlag |
Publikationsdato | 2009 |
Sider | 67-92 |
ISBN (Trykt) | 978-87-7867-375-6 |
Status | Udgivet - 2009 |
Emneord
- børnelitteratur, digitalisering