Hverken på de kulturelle undervisningsinstitutioner eller landets gymnasier
fylder kanonen alverden, fortæller kulturforsker på Københavns Universitet Peter
Duelund.Det er gået, som det gik i Holland, som lancerede en kulturkanon på nogenlunde samme tid. Folk bruger den ganske enkelt ikke. Den oprindelige tanke om, at kanonen især skulle bruges til undervisning, er ikke slået igennem.
Det viser rundspørger og informationer fra Bibliotek og Medier under Kulturministeriet selv,« siger Peter Duelund.Problemet er ikke selve listerne over de bedste værker,som syv udvalg af fagkyndige mennesker lavede for fem år
siden. Problemet er hele idéen bag, mener Peter Duelund.
»Listen kan man diskutere, den kan være helt ok, men den er anskuet i et helt forkert perspektiv. Diskussionen om kulturkanonen kom
jo til at handle om national identitet i sådan et fastfrosset
billede, som ikke har ret meget med virkeligheden at gøre.
Det har folk godt kunnet gennemskue, og vi kan se, at det er gået på samme måde i Holland. En kanon er ganske enkelt ikke tidssvarende,« siger
Peter Duelund.