Beskrivelse
Humanistisk krise for åbne døreKøbenhavns Universitet
Berlingske 21. februar 2012, 1. sektion, side 10
»Der er sket en markant forandring af humaniora siden universitetsloven i 2003, men der har også været en markant vilje til det,« siger Laura Louise Sarauw fra Institut for Medier, Erkendelse og Formidling ved Københavns Universitet .
Hun har forsket i udviklingen af humaniora i Danmark siden 2003 og analyseret studieordningerne, som beskriver de mål, de studerende skal leve op til.
»Fokus er flyttet fra input til output, fra indhold og viden til handling og kompetencer. De klassiske idealer om faglig fordybelse er faldet ud til fordel for en lang række handlingsorienterede kompetencemål, som er rettet mod arbejdsmarkedet,« siger Sarauw, som også ser mere topstyring af uddannelserne.
»Der er kommet tre gange så meget tekst i studieordningerne. Alle læringsmål er på forhånd defineret, så der er ikke friheden til at fordybe sig selvstændigt i et projekt,« siger hun og understreger, at hun ikke kan sige, om de studerende er blevet bedre eller dårligere.
»De studerende orienterer sig mod de krav, de bliver målt på,« siger Laura Louise Sarauw.
Humanistisk krise for åbne døre Københavns Universitet Berlingske 21. februar 2012, 1. sektion, side 10 Akademia. En tysk musikprofessor har åbnet en indædt debat om kvaliteten af undervisningen på humaniora på de danske universiteter. Men ændringerne er politisk bestillingsarbejde, siger forsker. Af Bodil Jessen og Marianne Fajstrup Politikere og universitetsledelser er ved at ødelægge humaniora oppefra med managementstrategier for masseuniversitetet, lyder det fra den ene side. Professorer og andre konservative kræfter holder indefra fast i forne tiders fagfokuserede eliteuniversitet, lyder det fra den anden side. »Der er sket en markant forandring af humaniora siden universitetsloven i 2003, men der har også været en markant vilje til det,« siger Laura Louise Sarauw fra Institut for Medier, Erkendelse og Formidling ved Københavns Universitet . Hun har forsket i udviklingen af humaniora i Danmark siden 2003 og analyseret studieordningerne, som beskriver de mål, de studerende skal leve op til. »Fokus er flyttet fra input til output, fra indhold og viden til handling og kompetencer. De klassiske idealer om faglig fordybelse er faldet ud til fordel for en lang række handlingsorienterede kompetencemål, som er rettet mod arbejdsmarkedet,« siger Sarauw, som også ser mere topstyring af uddannelserne. »Der er kommet tre gange så meget tekst i studieordningerne. Alle læringsmål er på forhånd defineret, så der er ikke friheden til at fordybe sig selvstændigt i et projekt,« siger hun og understreger, at hun ikke kan sige, om de studerende er blevet bedre eller dårligere. »De studerende orienterer sig mod de krav, de bliver målt på,« siger Laura Louise Sarauw. Balladen om humaniora har stået på i mange år, men de seneste måneder er den brudt ud i fuldfede avisoverskrifter på grund af en ung musikprofessor, der i sommer gik i pressen med sine frustrationer over både den manglende faglighed og manglende åbenhed i debatten på Aarhus Universitet.
Emne
Humaniora, uddannelsesudvikling, arbejdsmarkedsrelevans, KoldauPeriode | 21 feb. 2012 |
---|